امام ابومنصور ماتریدی در مورد فرق بین تفسیر و تأویل چه نظری دارد؟

ابومنصور ماتریدى در فرق بین تفسیر و تأویل معتقد است: «تفسیر» قطع به مراد خداوند است که اگر دلیل قطعى بر آن قائم باشد، تفسیر صحیح است و گرنه «تفسیر به رأى» خواهد بود که مورد نهى پیامبر(ص) قرار گرفته است.[1] «تأویل»، ترجیح یکى از معانى محتمل بر دیگر معانى است، بدون این‌که قطع به مراد خداوند وجود داشته باشد.[2]




[1]. «مَن‏ فَسَّرَ الْقُرْآنَ‏ بِرَأْیِهِ فَقَدِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ الْکَذِب‏...»؛ کسی که قرآن را مطابق نظر و سلیقه خود تفسیر نماید بر خدا نسبت دروغ داده است؛ شیخ حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، محقق، مصحح، مؤسسة آل البیت(ع)، ج 27، ص 190، مؤسسة آل البیت(ع) ، قم‏، چاپ اول، 1409 ق‏.

[2]. شاکر، محمد کاظم، روشهاى تأویل قرآن‏، ص 31، دفتر تبلیغات اسلامى، قم، چاپ اول، 1376 ش؛ جلالیان‏، حبیب الله، تاریخ تفسیر قرآن کریم( جلالیان)، ص 37، اسوه، تهران، چاپ چهارم، 1378 ش.