مدرسه مجازی قرآن کریم

آموزش صوت و لحن(استاد شاه میوه)

سلسله آموزشهای صوت و لحن قرآن کریم

مدّرس  : استاد غلام رضا شاه میوه اصفهانی

 

درس دوازدهم  

«صوت شناسی (8) »

5- تحریر

تحریر اصطلاحی است که در زبان فارسی برای اجرای چهچهه هایی که در آواز ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد بکار می رود و ابداً با معنای عربی آن که به معنای آزاد کردن است هیچ نسبتی ندارد . در کشورهای عربی به جای واژه تحریر ، از کلماتی همچون ترجیع زخارف الصوتیه ، عُرَب ( عربات ) و نبرات استفاده می شود . بهر حال تحریر یا زخارف را باید یکی از عناصر مهم و تاثیر گذار آواز خوانی شرقی به مفهوم عام آن و به ویژه هنرهای آوازی عربی به حساب آورد . از آنجا که الحان قرآنی هم متاثر از موسیقی مقامی عرب می باشند به همین سبب تحریر در تلاوت قرآن نقش ویژه ای در زیبا سازی و تجمیل نغمات قرآنی دارد . اساساً نمی توان متصور شد که قاری در مصر به درجات بالایی از شهرت برسد  قادر به اجرا تحریرها نباشد . در موسیقی غرب تحریر از جایگاه چندان والایی برخوردار نیست به همین دلیل در منابع فارسی که در مورد موسیقی و صوت نوشته شده است و در غالب موارد برگردان منابع غربی است از تحریر سخن چندانی به میان نیامده است . با این وجود در لابلای این منابع تعریفی وجود دارد که نسبتا جامعتر و کامل تر از سایر تعاریف بنظر می رسد و آن عبارت است از :

" تحریر صوتی آهنگنین است که از عبور هوا و ارتعاش تارهای صوتی به وجود می آید و می تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد . در حین تحریر هوای داخل ریه هنگام عبور ، همواره باید به وسیله ماهیچه های صوتی قطع و وصل شود ..."

باید توجه داشت تحریر همواره بین یک نت و نت مجاور آن شکل گرفته و صدا بارها در بین آن دو نت رفت و برگشت می کند .

چند نکته مهم در مورد تحریر :

یک : استعداد تحریر دهی به صدا خدادای است و بدون برخورداری از استعداد اولیه تمرین و ممارست هیچ تاثیری در بهبود آن ندارد . اما برای کسی که دارای استعداد حتی اندکی در تحریر باشد تمرین می تواند آنرا ارتقاء بخشد .

دو : تحریرها انواع مختلفی دارند که بسته به حنجره اشخاص و نوع موسیقی از آنها استفاده می شود .

سه : از مهمترین انواع تحریرهایی که در تلاوت قرآن استفاده می شود می توان به تحریرهای قدرتی ، تحریرهای سایشی ، تحریرهای تو گلویی و تحریرهای ولومی اشاره نمود .

چهار : افراد مختلف در اجراء تحریر ، تفاوت های آشکاری از نظر سرعت دارند ، برخی قادر به اجراء تحریرهای بسیار ریز بوده و برخی هم تنها از تحریرهای درشت یا کندتر می توانند استفاده نمایند .

پنج : توان افراد در تحریر دادن به صدا در طبقات مختلف صوت با یکدیگر متفاوت اذست . برخی در طبقات بم برخی در توسط و اوج و برخی هم در تمامی طبقات قادر به اجراء تحریرهای مطلوب هستند .

شش : امکان اجراء تمامی انواع تحریرها در تمامی حنجره ها به شکل یکسان وجود ندارد . برخی قادر به اجراء تمامی انواع تحریرها بوده و برخی هم تنها می توانند از یک یا دونوع تحریر استفاده نمایند .

هفت : مکان اجراء تحریر در تلاوت قرآن از اهمیت والایی برخوردار است و یک قاری باید به مرور یادگیرد که در چه مواضعی از کلمات و حروف می تواند به صدای خود تحریر دهد .

هشت : اگر تحریرهای ریز و سرعتی به اندازه ای ریز شوند که از حوزه اصوات موسیقایی خارج شده ، از زیبایی افتاده و به لرزش تبدیل شوند به چنین حالتی " ترعید " گفته می شود که در تلاوت قرآن عرفاً مجاز شمرده نمی شود .

ما در دروس آینده و در مبحث مهارت های لحنی به تفصیل در مورد تحریر ، انواع آن ، مکان تحریر و ... سخن خواهیم گفت .

اکنون به چند نمونه از تحریر های مختلف با صدای قرّا مصری گوش فرا دهید :

 

مثال شماره 19 عبدالباسط محمد عبدالصمد
مثال شماره 20 از محمد صدیق منشاوی
مثال شماره 21 از محمد عبدالعزیز حصان
مثال شماره 22 از شیخ شحات انور
مثال شماره 23 از محمد احمد شبیب
مثال شماره 24 از شعبان صیّاد

 

پایان درس دوازدهم