سلسله آموزشهای صوت و لحن قرآن کریم
تهیه و تنظیم : استاد غلام رضا شاه میوه اصفهانی
درس 100
مهارت های صوتی و لحنی 18
14- مهارت فرود
همانطور که شروع در تلاوت نيازمند مهارت خاص است ، پايان دادن مناسب به يک تلاوت و اجراء نغمه صحيح در هنگام فرود هم نيازمند مهارت است . بنابراين لازم است يک قاري با انواع فرود ها در تلاوت آشنا بوده و به خوبي بداند که در پايان آخرين نغمه يا مقامي که در تلاوت اجراء مي کند کدام مدل فرود بيشتر با آن تناسب دارد. اگر به نحوه فرود هاي قراء صاحب سبک جهان خوب دقت کنيم ، متوجه خواهيم شد که هر کدام از آنان داراي نغمه اي خاص خود در فرود هستند .بسياري از اين فرود ها در مقام بيات و اندکي در مقام راست و تعدادي بسيار معدود هم در مقاماتي مانند نهاوند و حجاز و سيکا است.
از بين فرود هايي که در مقام بيات صورت مي گيرد فرودي است که تقريبا با اکثر مقامات سازگاري داشته و مي توان در هر جاي تلاوت از آن استفاده کرد و آن همان فرود معروف مرحوم مصطفي اسماعيل است که از جنس بالاي بيات ؟ يعين نهاوند شروع و به قرار بيات ختم مي شود . به اين فرود گوش دهيد: مثال صوتي 216 (فرود مشهور مصطفي اسماعيل)
در اين جا چند نوع فرود ديگر در مقام بيات گوش دهيد: مثال صوتي 217 فرود شعبان صياد
مثال صوتي 218 فرود محمود رمضان
مثال صوتي 219 فرود محمود عبدالحکم
مثال صوتي 220 فرود کامل یوسف
مثال صوتي 221 فرود عبدالباسط
مثال صوتي 222 فرود منشاوي
انواع فرودهاي ديگر در مقامات مختلف فرود راست: مثال صوتي 223 (فرود حصان)
فرود راست: مثال صوتي 224 (فرود مصطفي اسماعيل)
فرود حجاز: مثال صوتي 225 (فرود مصطفي اسماعيل)
فرود نهاوند مثال صوتي 226 (شحات انور)
لازم بذکر است انتخاب نوع فرود بايد متناسب با آخرين مقام اجراء شده در تلاوت باشد. براي مثال اگر آخرين مقام سيکاه باشد فرودي که اختيار مي شود متفاوت از فرودي است که مثلا پس از مقام صبا مي باشد.اين موضوع نيازمند شناخت قاري از انواع مدل هاي فرود و نيز تمرين روي اين در مدلها مي باشد. در پايان اين بحث لازم است تذکر دهيم که نوع ديگري از فرود هم وجود دارد که به فرود نغمه يا مقام معروف است و ربطي به فرود تلاوت ندارد که خود داراي بحث مستقلی است که از حوصله اين مباحث خارج است .